ΕΚΤΑΚΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ



Α) Συνήλθε, την Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου 2013, σε έκτακτη Συνεδρία, η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, στην Αίθουσα Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.
Προ της Συνεδρίας ετελέσθη Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Ασωμάτων Πετράκη, ιερουργούντος του νεωτέρου τη τάξει, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιερισσού, Αγίου Όρους και
Αρδαμερίου κ. Θεοκλήτου.
Περί την 9η πρωινή, στη μεγάλη Αίθουσα των Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου, μετά την προσευχή, ανεγνώσθη ο Κατάλογος των συμμετεχόντων Ιεραρχών και διεπιστώθη η απουσία των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών :
α) Παραμυθίας, Φιλιατών και Γηρομερίου κ. Τίτου, β) Ιωαννίνων κ. Θεοκλήτου, γ) Κίτρους και Κατερίνης κ. Αγαθονίκου και δ) Αργολίδος κ. Ιακώβου, οι οποίοι απουσίασαν ητιολογημένα.

Β) Στη συνέχεια ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, ως Πρόεδρος του Σώματος της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, προσεφώνησε τα Μέλη Αυτής και ευχαρίστησε τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες, για την παρουσία τους. Στην ομιλία του, μεταξύ άλλων, είπε:
«Δοξάζω και ευχαριστώ τον Κύριο και Θεό μας, δια την ευκαιρία αυτή, διότι έχουμε την δυνατότητα, να ανανεώσουμε τους δεσμούς αγάπης και ενότητος μεταξύ μας, γεγονός, το οποίο αντανακλά εντός και εκτός εκκλησίας και χωρίς αμφιβολία νοηματοδοτεί την ήδη τεταμένη, από τους ποικίλους διχασμούς κοινωνία μας. Υπογραμμίζω, εκ νέου, την ανάγκη της διατηρήσεως αυτής της ενότητος, μέσα στο ιερό σώμα της Ιεραρχίας, απαντώντας πρωτίστως, στην εντολή του Κυρίου, κατά την αρχιερατική προσευχή του, "ίνα πάντες εν ώσιν" (Ιωάν. 17, 22), δίδοντας ταυτόχρονα, ένα ισχυρό μήνυμα, προς τους πιστούς μας, να παραμείνουν και εκείνοι ενωμένοι, παρά τις προκλήσεις, που καθημερινά αντιμετωπίζουμε γύρω μας. Πολλά είναι τα προβλήματα, που κυκλώνουν τον καθένα από εμάς. Η ανασφάλεια για το μέλλον της χώρας μας, οι εξωγενείς οικονομικές πιέσεις, η ανεργία και η φτώχεια πιέζουν αφόρητα την πρόοδο της Ελλάδος, τόσον σε πνευματικό, όσον και σε κοινωνικό επίπεδο, με αποτέλεσμα, κάθε προσπάθεια, να αντιμετωπίζεται με καχυποψία και συντηρητισμό. Οι σχέσεις συνεργασίας, από την άλλη, με την πολιτεία και τα επί μέρους αρμόδια Υπουργεία, έχουν ωφελήσει, εν πολλοίς, την Εκκλησία μας. Υπολείπονται, βεβαίως, πολλά ζητήματα, που δεν έχουν διευθετηθεί, για τα οποία γίνεται και πολύς αγώνας. Η λειτουργία, όμως, της Επιτροπής Εκκλησίας – Κράτους, έχει να δείξει πολλούς καρπούς, στους οποίους και θα αναφερθώ εκτενέστερα παρακάτω:
α. Μισθοδοσία του Εφημεριακού Κλήρου.
β. Διευθέτηση των αδειών της Ναοδομίας.
γ. Έναρξη του έργου αποκατάστασης και δομικής στηρίξεως του Συνοδικού Μεγάρου.
δ. Μεταφορά του Ιστορικού Αρχείου και έναρξη του έργου ψηφιοποίησης των τεκμηρίων του.
ε. Ένταξη τριών νεοκλασικών κτιρίων της οδού Δεινοκράτους στο Ε.Σ.Π.Α.»
Στην προσφώνηση του Μακαριωτάτου, αντιφώνησε, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ.
Ακολούθως, συνεκροτήθη η Επιτροπή Τύπου, από τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεο, Φθιώτιδος κ. Νικόλαο, και Κορίνθου κ. Διονύσιο.
Έπειτα, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος, ανέπτυξε την εισήγησή του, σύμφωνα με την Ημερήσια Διάταξη, η οποία είχε ως τίτλο : «Προβληματισμοί δια την Κατήχησιν».
Ο Εισηγητής έθεσε τα ερωτήματα:
α) «Ποιός κατηχεί σήμερα, β) ποιός έχει την ευθύνη της κατηχήσεως και γ) πώς κατηχείται ο Λαός του Θεού». Ανέπτυξε στην ομιλία του τα θέματα:
1) «Ο Λαός μας είναι ακατήχητος», 2) «Η Κατήχηση των νέων», 3) «Κατηχητικά βοηθήματα».
Ο Σεβασμιώτατος, μεταξύ άλλων, επεσήμανε τα κάτωθι:
«Η Κατήχηση παραμένει βασικό στοιχείο της ζωής στην Εκκλησία και είναι η μύηση στη ζωή Της. Η Κατήχηση δεν αφορά μόνον την παιδική ηλικία, αλλά όλες τις ηλικίες. Κάνουμε πολλές φορές δραματικές διαπιστώσεις, για το ότι ο λαός μας είναι ακατήχητος, αλλά δεν κάνουμε τίποτα για την κατήχησή του. Ο λόγος μας δεν είναι κατηχητικός, δεν είναι θεολογικός, αλλά είναι απλά ηθικοπλαστικός, κινούμενος τις περισσότερες φορές από ένα προτεσταντικό πουριτανισμό και σπανιότατα από το αληθινό ορθόδοξο ήθος. Ένα ακόμη πολύ σημαντικό θέμα είναι, ότι ο κατηχητικός μας λόγος έχει σχεδόν απορρίψει την εκκλησιολογική του διάσταση, όπως αποδεικνύεται από τις συμπεριφορές ποιμένων, κατηχητών και ποιμενομένων. Πολλές φορές, μέσα από την Κατήχηση, κάποιοι ποιμένες δημιούργησαν προσωπικούς οπαδούς και όχι ζωντανά μέλη της Εκκλησίας και θυσίασαν την ενότητα της Εκκλησίας, προκειμένου να κρατήσουν τους ανθρώπους στην προσωπική τους επιρροή».
Η πρόταση του Εισηγητού ήταν:
«Αυτό που έχω να προτείνω, είναι μία κατήχηση, που ερμηνεύει αυτά που ζούμε στην Εκκλησία. Δεν μπορούμε, όμως, να ερμηνεύσουμε, κάτι που δεν ζούμε. Προτείνω ζωντανές Ενορίες, που θα είναι φιλόξενοι χώροι, για όλους και ιδιαιτέρως για τα παιδιά. Προτείνω την καλή οργάνωση, όχι του κατηχητικού σχολείου, αλλά της ζωής των παιδιών και εφήβων μέσα στην Ενορία, την σύναξη των παιδιών μέσα σε αυτή τη ζωή. Μία ενορία, που θα ρίξει το βάρος στη στήριξη της οικογένειας και έτσι θα έχει τα παιδιά από μικρά κοντά της. Πρέπει να ρίξουμε το βάρος στη ζωή της Ενορίας με έμπνευση και προσευχή, για να γίνει η ζωή της, ζωή μας και μέσα σε ένα χώρο ελευθερίας και αγάπης, θα καλλιεργήσουμε και τα παιδιά μας. Να καταλάβουμε, ότι τα παιδιά δεν αποζητούν ένα ακόμη μάθημα, αλλά μία κοινωνία προσώπων, απαντήσεις στα ερωτηματικά τους, διάλογο στους προβληματισμούς τους, συμπαράσταση στα προβλήματά τους».
Επί της εισηγήσεως έγινε ευρυτάτη συζήτηση, στην οποία εξέφρασαν τις απόψεις τους ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος και οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Λαρίσης κ. Ιγνάτιος, Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Φθιώτιδος κ. Νικόλαος, Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, Καρυστίας κ. Σεραφείμ, Περιστερίου κ. Χρυσόστομος, Σταγών κ. Σεραφείμ, Σύρου κ. Δωρόθεος, Πειραιώς κ. Σεραφείμ και Εδέσσης κ. Ιωήλ.
Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας αποφάσισε να παραπέμψει την Εισήγηση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλου στην Διαρκή Ιερά Σύνοδο και την Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος για την επεξεργασία και υλοποίηση των προτάσεων.

Γ ) Ακολούθησε η διαδικασία της πληρώσεως της Ιεράς Μητροπόλεως Μαρωνείας και Κομοτηνής. Κατ αρχήν διεξήχθη ψηφοφορία περί του τρόπου πληρώσεως της κενής Μητροπολιτικής Έδρας. Επί ψηφισάντων 77, η πρόταση δι εκλογής έλαβε 68 ψήφους και η πρόταση δια καταστάσεως 7 ψήφους. Επίσης ευρέθησαν 2 λευκές ψήφοι. Έτσι η Ιεραρχία απεφάνθη υπέρ της πληρώσεως της Μητροπολιτικής Έδρας Μαρωνείας και Κομοτηνής δι’ εκλογής
Κατά την κατάρτιση του τριπροσώπου επί συνόλου 77 ψηφισάντων έλαβαν:
1)      Αρχιμανδρίτης Παντελεήμων Μουτάφης ψήφους 39.
2) Αρχιμανδρίτης Κωνστάντιος Παναγιωτακόπουλος ψήφους 39.
3) Μητροπολίτης Βρεσθένης Θεόκλητος ψήφους 38.
Επί της δευτέρας ψηφοφορίας, και γενομένης της διαλογής των ψήφων, ανεδείχθη Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Παντελεήμων Μουτάφης, με 29 ψήφους, επί συνόλου 77 ψηφισάντων, ενώ ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης κ. Κωνστάντιος Παναγιωτακόπουλος έλαβε 25 και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βρεσθένης κ. Θεόκλητος, 23 ψήφους.
Τέλος, η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας προέβη στην ψήφιση Κανονισμών.
Ακολούθως ο Θεοφιλέστατος Εψηφισμένος Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμων έδωσε το μικρό Μήνυμα στην Αίθουσα της Ιεραρχίας και το Μέγα Μήνυμα εντός του Καθολικού της Ιεράς Μονής Πετράκη, χοροστατούντος του Μακαριωτάτου Προέδρου, Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, επί παρουσία πολλών Ιεραρχών, Κληρικών και Λαϊκών Χριστιανών.
Η χειροτονία του Εφηψισμένου Αρχιερέως θα τελεσθεί την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου ε.ε., στον Ιερό Ναό Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου Αθηνών.
ΠΗΓΗ: www.ecclesia.gr  

Βιογραφικό σημείωμα εψηφισμένου Μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής Παντελεήμονος
Ο Αρχιμανδρίτης Παντελεήμων (κατά κόσμον Σταύρος) Μουτάφης, από γονείς Πέτρο και Θωμαή, γεννήθηκε στις 14 Ιουνίου 1970 στην Καβάλα, όπου και τελείωσε τις εγκύκλιες σπουδές του.
Το 1988 αποφοίτησε από το Εκκλησιαστικό Λύκειο Καβάλας και το 1991 έλαβε το πτυχίο της Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Αθηνών. Σπούδασε στη Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, απ’ όπου αποφοίτησε το 1994.
Κατά τα έτη 1995-1996 υπηρέτησε την Στρατιωτική του θητεία στην Θράκη και συγκεκριμένα στο Πυροβολικό Σώμα ως Υπαξιωματικός.
Από τον Γέροντά του, Μητροπολίτη Ξάνθης και Περιθεωρίου κ. Παντελεήμονα, χειροτονήθηκε στις 8 Σεπτεμβρίου 1996 Διάκονος και στις 29 Σεπτεμβρίου του ιδίου έτους Πρεσβύτερος.
Το 1996 διορίσθηκε Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως και τοποθετήθηκε Προϊστάμενος του Ιερού Καθεδρικού Ναού της Του Θεού Σοφίας Ξάνθης, τον οποίο ανακαίνισε.
Είναι Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Παναγίας Αρχαγγελιωτίσσης Ξάνθης και από το 2000 είναι υπεύθυνος των Kατασκηνώσεων Αρρένων της Μητροπόλεως Ξάνθης.
Το 2006 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε τίτλο ειδικεύσεως στη Δογματική Θεολογία με την υποστήριξη της εργασίας: «Οι περί Εικόνων αντιλήψεις του Ευστρατίου Νικαίας», η οποία εξεδόθη το 2006.
Είναι υποψήφιος διδάκτωρ του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.
Οργάνωσε την Μ.Κ.Ο. της Ιεράς Μητροπόλεως Ξάνθης «ΠΝΟΗ», πραγματοποιώντας πολιτιστικές και κοινωνικές δράσεις στην Ελλάδα και στο Καμερούν της Αφρικής.
Πραγματοποιεί επί σειρά ετών ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές σε τοπικούς και περιφερειακούς σταθμούς και είναι υπεύθυνος του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Ιεράς Μητροπόλεως Ξάνθης.
Συνέγραψε το κεφάλαιο περί των Μονών της Ξάνθης στον συλλογικό τόμο «Θρησκευτικά Μνημεία στο Νομό Ξάνθης», τον οποίο δημοσίευσε η Ιερά Μητρόπολις Ξάνθης σε συνεργασία με την Μουφτεία Ξάνθης.
Δημοσίευσε βιβλίο για τις Μονές της Θράκης και πρόσφατα εξέδωσε Προσκυνηματικό Οδηγό για την Ιερά Μονή Παναγίας Αρχαγγελιωτίσσης Ξάνθης.
Συνέγραψε επίσης το μέρος για τις Μονές της περιοχής στον συλλογικό τόμο για την Ξάνθη, τον οποίο εξέδωκε ο Δήμος Ξάνθης.
Αρθρογραφεί επί δεκαετία στον έντυπο και περιοδικό Τύπο (Περιοδικά «Διακονία» και «Εφημέριος») με σειρές άρθρων θεολογικού, ιστορικού και κοινωνικού περιεχομένου.
Για 17 συνεχή χρόνια επιμελείται την έκδοση του Εγκολπίου Ημερολογίου της Μητροπόλεως Ξάνθης, με θέματα θεολογικά, κοινωνικά, λαογραφικά και ιστορικά.
Από τα έτη 2004 έως 2006 διετέλεσε μέλος της Συνοδικής Επιτροπής Χριστιανικής Αγωγής και Νεότητος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Κατά το χειμερινό εξάμηνο 2007-2008 δίδαξε Ποιμαντική και Λειτουργική στο Εκκλησιαστικό ΙΕΚ Ξάνθης.
Επισκέφθηκε με διάφορες ευκαιρίες τα Πατριαρχεία Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας και Ιεροσολύμων, το Σινά και τις Ορθόδοξες Εκκλησίες της Βουλγαρίας, Ουγγαρίας και Βελγίου.














ΠΗΓΗ: www.amen.gr

Ιστολόγιο Γενικού Περιεχομένου

metaptotíka.blogspot.com. Από το Blogger.

ΦΙΛΙΚΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ

ΜΕΝΟΥ