Μαύρες σημαίες για τις συγχωνεύσεις

Ισχυρές κοινωνικές και πολιτικές δονήσεις σε όλη τη χώρα προκάλεσαν οι ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για το νέο συρρικνωμένο -κατά 1.056 μονάδες- χάρτη των σχολείων, απόλυτα προσαρμοσμένο στους όρους του Μνημονίου.
Το πλαφόν στις αίθουσες και η αύξηση των μαθητών, μείζονα ζητήματα Στην περιφέρεια οργανώνονται λαϊκές συνελεύσεις, μαζικές «εισβολές» στις κατά τόπους διευθύνσεις, ενώ άρχισαν οι πρώτες μαθητικές καταλήψεις. Στην Αττική γονείς και εκπαιδευτικοί ανεβάζουν μαύρες σημαίες στα απειλούμενα σχολεία καταγγέλλοντας τις εκτεταμένες συγχωνεύσεις ενώ
φουντώνει το μέτωπο των αντιδράσεων από τις Ομοσπονδίες που ήδη αποφάσισαν τις πρώτες απεργιακές κινητοποιήσεις. Η ΟΛΜΕ πραγματοποιεί την ερχόμενη Παρασκευή στάση εργασίας και συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, ενώ αποφάσισε 24ωρη απεργία στις 30 Μαρτίου και δύο ακόμα 24ωρες μέχρι τον Απρίλιο, ενταγμένες στο ευρύτερο διεκδικητικό πλαίσιο του κλάδου. Εξ ου και η απόφαση για πρόταση προς την ΑΔΕΔΥ για 24ωρη στις 13 Απριλίου όπως και το αίτημα προς τις τοπικές οργανώσεις για εξουσιοδότηση απόφασης 24ωρης μόλις κατατεθεί ρύθμιση που θα θίγει οικονομικά και εργασιακά δικαιώματα. Ανάλογη αναμένεται η απόφαση της ΔΟΕ μετά τη σημερινή συνεδρίαση του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας.
Συλλήβδην απόρριψη και σκληρή κριτική του σχεδίου των συγχωνεύσεων δέχτηκε το υπουργείο Παιδείας από το σύνολο των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Τα οικονομικά κριτήρια, το πλήγμα στην περιφέρεια, η υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου αποτελούν τον πυρήνα της πολεμικής από τα κόμματα, ορισμένα εκ των οποίων, όπως το ΚΚΕ, καλούν σε ξεσηκωμό. Από την άλλη, οι Ομοσπονδίες καταγγέλλουν πως τα νούμερα κρύβουν μια ακόμη πιο σκληρή πραγματικότητα, ενώ δηλώνουν πως οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις αφορούν περισσότερα σχολεία. «Το λουκέτο μπαίνει στο 13% περίπου των σχολείων» τονίζει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ επισημαίνοντας πως οι μονάδες δευτεροβάθμιας είναι συνολικά 3.700, από τις οποίες όμως πρέπει να εξαιρεθούν οι περίπου 600 της τεχνικής εκπαίδευσης και των άλλων ειδικών κατηγοριών (μουσικά, καλλιτεχνικά κ.λπ.). Συνεπώς, το μέγεθος της παρέμβασης αυξάνεται περισσότερο. Μια γρήγορη επεξεργασία, μάλιστα, της Ομοσπονδίας έδωσε περιοχές όπου το μαχαίρι του υπουργείου έφτασε μέχρι και στο (περίπου) 45% των εκεί σχολείων. Περισσότερο πληγείσες οι Καρδίτσα (44%), Σέρρες (42,5%), Πρέβεζα (37%), Τρίκαλα (29,3%), Κοζάνη (22,2%), Αθήνα (19,1). Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, σε σύνολο 16.000 μονάδων συγχωνεύονται 1.933 σχολεία, εκ των οποίων τα 1.523 στην πρωτοβάθμια και τα 410 στη δευτεροβάθμια. Καταργούνται 851 δημοτικά-νηπιαγωγεία, 205 γυμνάσια-λύκεια.
Το σκοτεινό τοπίο της εκπαίδευσης -που θα απλωθεί βαθμιαία από την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς- αποτελεί το επίκεντρο των καταγγελιών και των φόβων που εκφράζουν όλοι όσοι εντάσσονται στο πλαίσιο όπου καλείται να λειτουργήσει το ελληνικό σχολείο. Οικονομικοί, κοινωνικοί, εκπαιδευτικοί λόγοι συμπλέκονται και αλληλεπηρεάζονται δημιουργώντας το απόλυτο σκηνικό εφαρμογής του Μνημονίου σε ένα χώρο που τυπικά δεν περιλαμβάνεται στο Μνημόνιο!
Τρία είναι τα βασικά κλειδιά προσαρμογής στις επιταγές του Μνημονίου:
α) Μείωση διορισμών μέσα από τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις για τους εκπαιδευτικούς-δημόσιους υπαλλήλους που εντάσσονται στη μνημονιακή επιταγή για 1/5 ως προς τις προσλήψεις (μια πρόσληψη για πέντε αποχωρήσεις).
β) Μετακύλιση οικονομικής διαχείρισης των σχολείων και μεταφοράς μαθητών στους δήμους οι οποίοι ωστόσο, ήδη, έχουν δεχθεί μείωση των προϋπολογισμών τους.
γ) Μείωση δαπανών από τη δημιουργία μεγάλων μονάδων, απαλλαγή από ενοίκια, αξιοποίηση κτηρίων.
Κατά τ' άλλα, οι συνέπειες των μέτρων αγγίζουν αρκετούς τομείς: εργασιακό καθεστώς, εκπαιδευτικό έργο, υποδομές, οικονομική επιβάρυνση ειδικά στην περιφέρεια λόγω των μετακινήσεων ή και «μεταναστεύσεων».
Εργασιακές συνέπειες:
- Απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας όχι μόνον οργανικών αλλά και ειδικοτήτων (από τη συγχώνευση ολοήμερων). Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2013 οι 170.000 εκπαιδευτικοί στα ελληνικά σχολεία (από τη μείωση διορισμών, συνταξιοδοτήσεις κ.ά.) θα είναι 35.000 λιγότεροι.
Εκπαιδευτικές:
- Δημιουργία -ειδικά στα αστικά κέντρα- τεράστιων μονάδων με αριθμό μαθητών πολύ μεγαλύτερο από το σημερινό. Οχι πάνω από 400 μαθητές στα συνενωμένα, λέει το υπουργείο· είναι πολύ περισσότεροι από τον ισχύοντα μέσο όρο επισημαίνουν οι Ομοσπονδίες. Ο νόμος προβλέπει δώδεκα τμήματα στην πρωτοβάθμια και εννέα στη δευτεροβάθμια με αριθμό μαθητών ανά τμήμα 25 και 25+10% αντιστοίχως. Ητοι, δημοτικά-νηπιαγωγεία με 300 μαθητές και γυμνάσια-λύκεια με λιγότερους από 270 μαθητές. Βάσει των νέων δεδομένων θα φτάνουν στους 400 και σε έξι περιπτώσεις -όπως λέει το ίδιο το υπουργείο- ακόμη περισσότερους.
-Υποβάθμιση εκπαιδευτικού έργου σε πολυάριθμα και πολυπληθή τμήματα, στοίβαγμα εκατοντάδων μαθητών σε μικρούς αύλειους χώρους, με τον κίνδυνο της αύξησης της παραβατικότητας, δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων ανάλογα με το μέγεθος της συγχώνευσης.
Οικονομικές-Κοινωνικές:
-Επιβάρυνση των οικογενειών για τη μεταφορά των μαθητών στα σχολεία, αύξηση προβλημάτων ή και κινδύνων κατά την πρόσβαση στα σχολεία, ανατροπή των συνθηκών φοίτησης και πιθανότητα ακόμη και μαθητικής διαρροής.
Αποφασισμένη να προχωρήσει στις αλλαγές στον σχολικό χάρτη της χώρας εμφανίστηκε η Άννα Διαμαντοπούλου σε συνέντευξή της στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ. Η υπουργός Παιδείας παραδέχτηκε εμμέσως ότι από τις καταργήσεις-συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων θα επέλθει περικοπή στον αριθμό των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, ενώ σχετικά με τις αντιδράσεις και τις καταλήψεις που ξεκίνησαν σε πολλά σχολεία της χώρας, κάλεσε τους εκπαιδευτικούς να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
Το υπουργείο Παιδείας υπερασπίζεται με ανακοίνωση του τις συνενώσεις σχολείων που προωθεί και αρνείται ότι αυτές αποφασίστηκαν ερήμην των άμεσα ενδιαφερόμενων.
"Η διαδικασία των συνενώσεων - ιδρύσεων σχολικών μονάδων ολοκληρώνεται τώρα, έπειτα από δύο μήνες διαβουλεύσεων και ενδελεχούς μελέτης της κάθε περίπτωσης, του κάθε σχολείου", υποστηρίζει το υπουργείο και επιμένει ότι αυτές γίνονται προς όφελος του μαθητή, με κριτήρια πρωτίστως παιδαγωγικά.
Επαναλαμβάνει ότι ο αριθμός των μαθητών σε κάθε τμήμα δεν θα ξεπεράσει τα ισχύοντα επιτρεπτά όρια και θα είναι έως 25 παιδιά στην Πρωτοβάθμια και έως 25 + 10% στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Δεσμεύεται ότι το σύνολο των μαθητών στις σχολικές μονάδες δεν θα ξεπερνά τους 400.
Το υπουργείο υποστηρίζει ότι στα μικρά δημοτικά σχολεία, με δυναμικό ενός ή δύο δασκάλων, δεν υπάρχει η δυνατότητα κάλυψης θέσεων όπως γυμναστή και καθηγητή ξένης γλώσσας. Για τα αστικά κέντρα υποστηρίζει ότι συνένωση δημοτικών σχολείων που συστεγάζονται τους δίνει τη δυνατότητα σε όσα γίνουν 12θέσια να ενταχθούν στα πιλοτικά Ολοήμερα.
Όσον αφορά στα γυμνάσια και στα λύκεια, σύμφωνα με το υπουργείο εκείνα που έχουν λίγους μαθητές δεν εξασφαλίζουν τις προϋποθέσεις για την ουσιαστική εφαρμογή του προγράμματος και των αλλαγών που προωθούνται.
Η Υπουργός κ.  Άννα Διαμαντοπούλου άφησε ένα μικρό "παράθυρο" για τροποποιήσεις σχετικά με τις περιοχές που οι μαθητές θα είναι αναγκασμένοι να διανύουν απόσταση μεγαλύτερη των 20-25 λεπτών προκειμένου να μεταβούν στο σχολείο τους. Πρόσθεσε δε ότι το σχέδιο που παρουσιάστηκε την Κυριακή ήταν μόνο η αρχή και ότι αναμένει τις προτάσεις των δήμων ώστε να δημιουργηθεί ένας ολοκληρωμένος σχολικός χάρτης της χώρας.
Όσον αφορά στο πλεονάζον εκπαιδευτικό προσωπικό που προκύπτει από την κατάργηση σχολικών μονάδων σε αρκετούς νομούς, η υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι όταν καταργείται το σχολείο ο εκπαιδευτικός είναι στη διάθεση του διευθυντή και θα τον μεταφέρει στον ίδιο νομό, σε αντίστοιχη θέση και μάλιστα κατά προτεραιότητα.
Η υπουργός ανέφερε ότι μέχρι σήμερα υπήρχαν 92 "κλειστά" νηπιαγωγεία, που παρέμεναν ανοιχτά για να διατηρηθούν οι οργανικές θέσεις. "Δεν γίνεται να προχωράει η εκπαίδευση με αναπληρωτές", τόνισε,  σημειώνοντας ότι θα πρέπει να γίνει αξιολόγηση και αξιοποίηση των εκπαιδευτικών.
Σχετικά με τα κτίρια των σχολικών μονάδων που καταργούνται ανέφερε ότι θα περάσουν στους δήμους και θα μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο των προγραμμάτων για τη Δια Βίου Μάθηση μέχρι και για τους δημότες, αλλά και για τις δραστηριότητες των σχολείων, που τόνισε ότι θα γίνονται σε όλα τα χωριά.
Η Υπουργός κ.  Άννα Διαμαντοπούλου αναφέρθηκε και στις αντιδράσεις που ήδη έχουν ξεκινήσει και αναμένονται να διογκωθούν. Κάλεσε τους εκπαιδευτικούς να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί για τις καταλήψεις, ενώ επισήμανε ότι σε περίπτωση που χάνονται μαθήματα θα γίνονται αναπληρώσεις ακόμη και τα Σάββατα και τις αργίες.
Τέλος, όσον αφορά στις Πανελλήνιες εξετάσεις, ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται να αλλάξει φέτος και ότι το νέο σύστημα εξετάσεων θα εφαρμοστεί το 2014.
Ξεσηκώνονται μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί κατά των κυβερνητικών σχεδίων για κατάργηση ή συγχώνευση σχολείων, μόλις μία ημέρα μετά τη σχετική αναγγελία. Τόσο στα μεγάλα αστικά κέντρα όσο και στην περιφέρεια, γονείς και εκπαιδευτικοί ανεβάζουν μαύρες σημαίες στις ταράτσες των σχολείων που συγχωνεύονται ή καταργούνται συγκαλούν λαϊκές συνελεύσεις, ενώ σε μερικές περιπτώσεις σημειώθηκαν μαζικές εισβολές στα Γραφεία Εκπαίδευσης.
Ορισμένα σχολεία τελούν ήδη υπό κατάληψη, σε άλλα μαθητές κάνουν αποχή από τα μαθήματά τους, έχουν εξαγγελθεί ακόμη και καταλήψεις διοδίων, ενώ οι ομοσπονδίες καθηγητών και δασκάλων συντονίζονται για κοινές κινητοποιήσεις. Η ΟΛΜΕ εξήγγειλε τρίωρη στάση εργασίας την Παρασκευή 18 Μαρτίου αλλά και 24ωρη απεργία την Τετάρτη 30 Μαρτίου. Δύο δίωρες στάσεις εργασίας αποφάσισε να πραγματοποιήσει την προσεχή Παρασκευή και η ΔΟΕ.
Το νέο καθεστώς, εκτός των άλλων, θα έχει συνέπεια την αύξηση των μαθητών στις τάξεις, τη στιγμή που το ίδιο το υπουργείο Παιδείας παραδέχεται ότι ο πληθυσμός των μαθητών έχει αυξηθεί την τελευταία πενταετία και ότι στις αίθουσες δεν μπορούν να κάνουν μάθημα παραπάνω από 18 μαθητές! Με τα νέα μέτρα αναμένεται επίσης να μειωθούν οι θέσεις εργασίας και να περικοπούν δαπάνες για τη συντήρηση, τον εξοπλισμό και την αναβάθμιση της λειτουργίας των σχολείων.
Στις αποφάσεις της υπουργού έχουν ήδη αντιταχθεί τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
Η Ν.Δ. δια του γραμματέα της Α. Λυκουρέντζου, έκανε λόγο για «ένα ακόμα ισχυρό πλήγμα στην ελληνική περιφέρεια» και ζήτησε την «άμεση αναθεώρηση των επιζήμιων αποφάσεων» της κ. Διαμαντοπούλου.
Το ΚΚΕ επισήμανε ότι αυτό είναι το «νέο σχολείο της αγοράς, όπου χορηγοί θα μπαινοβγαίνουν στα σχολεία, ανταλλάσσοντας τα ψίχουλα που θα πετούνε με το δικαίωμά τους να καθορίζουν οι ίδιοι το αναλυτικό πρόγραμμα» και κάλεσε τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα συνδικάτα, να κάνουν δική τους υπόθεση τη μάχη για να μην περάσουν τα σχέδια αυτά.
Ο ΣΥΝ τόνισε ότι ο «εξορθολογισμός που επικαλείται το υπουργείο Παιδείας δεν είναι παρά το φύλλο συκής που συγκαλύπτει μια στενά λογιστική αντίληψη: να εξοικονομηθούν πόροι, να περικοπούν οι δημόσιες δαπάνες, με τη μείωση των οργανικών και λειτουργικών θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών» και εκτίμησε ότι μόνο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα περικοπούν 3000 θέσεις εργασίας.
Η  υπουργός Άννα Διαμαντοπούλου, σε σημερινή της συνέντευξη, εμφανίστηκε αποφασισμένη να προχωρήσει στις αλλαγές και προειδοποίησε τους εκπαιδευτικούς «να είναι προσεκτικοί» στις αντιδράσεις τους
ΠΗΓΗ:ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Ιστολόγιο Γενικού Περιεχομένου

metaptotíka.blogspot.com. Από το Blogger.

ΦΙΛΙΚΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ

ΜΕΝΟΥ